Praktiske / Practical information

Aflæsning af målere
El aflæser du selv i kælderen, hvor der er en måler for hver enkelt bolig. Målerne er samlet for hver opgang lige ved elevatorerne.
Vand & varme aflæses i lejligheden – typisk i installationsskakten med adgang fra badeværelset.
Hvis du ønsker skæringsopgørelse fra dem der laver foreningens vand-/varmeregnskab, skal du skrive til planlaegning@techem.dk.
2015 priser: Alm. Flytteopgørelse 565 kroner / Straks afregning 1.021 kroner.


Alarm/Nøgleboks
Nøglebokse placeres i trappeskakten ved 11A eller ved 13A og under kobberfacaden.


Altan – stoppede afløb
Hvis afløb under altan brædderne er stoppet af blade, kan du låne spiral fjeder af ejerforeningen. Vi har den billige Silvan model til 150 kr liggende. Skriv til bestyrelsen.

Altanværn
Vi har haft en del altanværn som ikke holdte de første 5 år og som derfor blev skiftet af bygherren (MT Højgaard). Dem der går i stykker fremover (efter sommer 2014), skal selv betale for udskiftning. Udskiftning kræver delvis afmontering af kobberafdækning og skal gøres fra lift, hvorfor vi bør få udskiftet flere på samme tid. Bestyrelsen noterer dem der vil have skiftet på en liste og indhenter samlet tilbud, når der er nok på listen. Du skal forvente det koster 15-20.000 kr/stk. (estimeret 2015)


Bore i væggene/beton
Ejendommens vægge af beton er meget hårde – En slagsboremaskinen er ikke nok, du skal have fat i en hammer boremaskine og hvis du kører med for mange omdrejninger smelter boret delvist og går i stykker. Foreningen har en hammer boremaskine, som beboerne kan låne (excl. bor).
Du skal være meget opmærksom på skjulte vandledninger m.m.
Generelt må der ikke bores i et 20 cm bredt felt over og under el udtag, lystændinger og vandarmaturer. Under vedligeholdelse (badeværelse) kan du finde tegningerne over rørføring omkring badeværelset.
Større ting sættes typisk op med 6mm bor og plugs. I betonvæggene anvendes med fordel 7mm bor og 6mm plugs.


Depotrum – mulighed for af leje et ekstra
Ejerforeningen råder over 11 ekstra depot (primært i kanalhuset), som beboerne kan leje. I 2014 koster det 750 kr/kvt. Skriv til bestyrelsen, hvis du er interesseret.


Dørtelefon
Hvis din dørtelefon ikke virker, bedes du tjekke følgende inden du kontakter bestyrelsen
Står den på lydløs? Din modtager inde i din lejlighed vil lyse/blinke rødt
Knappen uden for opgangens hoveddør kan have sat sig lidt fast. Prøv at trykke nogle gange med forskelligt tryk og vinkel.
Hvis opgangsdøren er lukker stramt, vil man ikke kunne høre brummeren, når du trykker gæsten ind. Din gæst skal skubbe/trække døren.
Hvis der stadig er problemet, så skriv til viceværten (post@pvr.as) med info om hvad du selv har forsøgt. Husk at oplyse navn og adresse i alle mails til viceværten.


Energimærkning
De ligger i dag offentlig tilgængelig på f.eks. Energistyrelsens hjemmeside eller på BoligEjer.dk


Flytning
Ved flytning kan man låne en nøgle, så pullert kan fjernes midlertidig – hvis den er låst. Henvendelse til bestyrelsen på mail.
Flyttebiler der ikke kræver stort kørekort, må godt læsse af på brandvejene. De helt store må ikke, da belægning ikke kan tåle tung trafik.
Ved flytning bør du blokere elevatorens sensor med Post-It eller lignende, så dørene ikke lukker for næsen af dig. Hvis du kommer til at svinge en flyttekasse ind i dørene, vil de gå i stykker og resten af flytningen bliver uden elevator.
Elevator reparation sker kun i dagtimerne på hverdage.


Forsikring

Ejerforeningens forsikring dækker bygningsskader.

Skadesanmeldelse på foretages på www.lea.dk under afsnit “Beboer -> Anmeld skade”.

Vi anvender Gjensidige Forsikring (august 2022). Police 7881847

OBS: Ejerforeningen dækker ikke udskiftning og skader på glas (ruder, vinduer og altanværn). Sørg for at din egen indbo-forsikring dækker dette.

Skader på indbo i bolig eller kælderrum skal anmeldes til dit eget forsikringsselskab

Insurance

The Owners Associations insurance covers building damage

Claims should be filed on www.lea.dk in section “Beboer -> Anmeld skade”
Our current policy is with Gjensidige Forsikring (August 2022). Policy no.: 7881847

Note: The Owners Association does not cover replacement of glas (windows and balcony glass). Make sure that your own insurance covers this.

Claims for damage to property in your apartment or basement rooms must be filed with your own insurance company.


Glashylder i badeværelset
Ejerforeningen ligger inde med glashylder i rigtigt mål i hærdet glas. De koster 90 kr/stk (2017).

Overfør til foreningens konto i Danske Bank (Reg.nr. 9444 kontonr 4816036259) med teksten “Glashylde XXX”, hvor XXX er dit lejlighedsnummer og send en mail til bestyrelsen@frederikskaj.dk.


Internet
Vi har ingen kollektiv ordning, så du kan vælge den internetudbyder du vil.
I efteråret 2015 blev der installeret Fibernet i alle lejligheder. Det står frit for om man vil benytte sig af det eller ej. Det er et separat netværksstik, der som standard er placeret på en væg, der grænser op til installationsskakten. Det kan også være oven på en køkkenskab eller i rummet bag emhætten.

Tilmelding direkte på FiberBy – Du skal have din computer forbundet med Fibernet stikket direkte.
Det har i flere år kostet ca. 100 kr/md, hvor hastighed rettes op i stedet for at rette prisen ned. P.t. (2020) er hastigheden 500/500 Mbit/s.


Maling i lejlighederne
Lofter: Dyrup 05 Råhvid 833. Flügger5 kan tones tilsvarende.
Karme/paneler: Flügger High Finish 50 NCS S0502-Y 05 Råhvid.
Væg: Flügger Flutex 5 tonet til Dyrup 05 Råhvid 833 og glasfilt.
Maling i opgangene er grå/blå NCS S 2005-B (hvis en beboer har lavet flytteskader)


Navneskilte til dørtelefon, postkasse & hoveddør
Kan rekvireres via mail til viceværten: post@pvr.as
Husk at oplyse navn og adresse i alle mails til viceværten.

Navneskilte (undlad venligst klistermærker og lignende)
Vil du selv tilpasse skilt ved hoveddøren. Skrifttype=Verdana 22 (centreret) – H=2,6cm – B=20cm
Vil du selv tilpasse skilt på postkassen. Skrifttype=Verdana 20 (ventrestillet) – H=1,5cm – B=30cm
Dørtelefonen skal vi nok klare. (Der skiftes hele “opgangen” på en gang)


Nøgler (skal du have ekstra nøgler)

Ekstra nøgler:
bestilles direkte hos CAN låse v.h.a. det sikkerhedskort man fik ved første indflytning (sammen med D&V mappen). Ejerforeningen kan ikke hjælpe med nøgler.
Skriv e-mail til CAN Låse service info@canservice.dk (36308900 til kl 16) med angivelse af kortnummer & systemkode, antal stk og navn og adresse. En nøgle koster omkring 150 kr/stk +forsendelse.

Ekstra nøglebrikker: bestilles direkte hos bestyrelsen. Overfør 80 kr/stk til foreningens konto i Danske Bank (Reg.nr. 9444 kontonr 4816036259) med teksten “Bolig XXX nøglebrik”, hvor XXX er dit lejlighedsnummer. Efter beløbet er overført skriver du en mail til ejerforeningen. Send og også numrene på de brikker du har, så vi kan spærre evt. bortkomne brikker.

Mistet nøglebrikker: Bestyrelsen skal også have besked om stjålne brikker, således vi kan få dem spærret.

Mistet sikkerhedskort / nølgekort: Hvis man har mistet eller ikke fået overdraget sit nøglesikkerhedskort kan der bestilles en ny hos foreningens servicepartner, CAN Låseservice. Sikkerhedskortet er nødvendig for at kunne bestille nye/flere nøgler til jeres lejlighedsdør.

For at bestille et nyt sikkerhedskort skal man skrive til info@canservice.dk. I mailen skal man dokumentere ens adresse fx ved at vedhæftet et billede af ens sygesikringskort. Her skal de sidste fire cifre overstreges/dækkes. Derudover skal man angive mærkningen fra ens nøgle. Den vil typisk være CA183P BXX X (XX angiver lejlighedsnummeret).

Et nyt sikkerhedskort koster 200,- inkl. moms og det vil tage ca. 10 arbejdsdage at lave. Sikkerhedskortet kan herefter hentes hos CAN Låseservice i Valby eller leveres til jeres postkasse for 100,- leveringsgebyr.



Parkering – Bil

Parkering generelt

Parkering på brandvejene foran ejendommene er ikke tilladt. Der skal være plads til udrykningskøretøjer.
Af- og pålæsning (max. 5 minutter) er tilladt. Hvis du ligger en seddel i forruden med dato og tid er 10 min OK. Der foretages kontrol af eksternt firma både på brandvej og garage.

Parking – general rules

Parking on fire routes in front the building is not permitted. Loading and unloading (max 5 minutes) is permitted. If you leave a note in the front window with date and time up til 10 minutes is allowed. Parking restrictions are enforced by an external company on the fire routes and in the basement.

Parkeringspladser

Parkering i garagen kræver du enten køber eller lejer en nummereret parkeringsplads. Hvis du vil købe eller leje, så lav et opslag på vores lukkede Facebookgruppe (søg Frederikskaj).

OBS: Alle p-pladser er private ejet og der findes igen venteliste.

Parkeringshuset på den anden side af A.C. Meyers Vænge er også en mulighed. De skal jævnfør deklaration fra 2006 stille 88 pladser til rådighed til beboere i vores ejendom. Deklarationen kan du finde sammen med vedtægterne her. Skriv direkte til operatøren.

Parking spaces

Parking spaces in the basement, require that you purchase or rent numbered parking space. If you would like to rent or buy, try make a post own or internal Facebookgruppe

Note: All parking spaces are privately owned and there is no waiting list.

The parking house across the street on A.C. Meyers Vænge is also an option. According to a declaration from 2006, the are obligated to rent out 88 parking spaces to residents of the building. You can find the declaration here. Contact the operator directly for pricing etc.

Fjernbetjening

Fjernbetjening til garageporten kan købes hos Dansk Portservice ved at kontakte dem telefonisk. April 2014 kostede de 418 kroner. Når du har fået den leveret skal den parres med bestyrelsens fjernbetjening eller en anden fjernbetjening. Læg den i bestyrelsens postkasse i garagen og send en mail til plaug@frederikskaj.dk

Du kan også blot anvende nøglebrikken til opgangen.

Remote control

A remote control for the garage can be purchased at Dansk Portservice, by contacting them via telephone. In April 2014, the price was 418. Once you receive the remote, it needs to paired with another remote. Leave it in the Owners Associations mailbox in the garage and send an email to plaug@frederikskaj.dk

You can also use your FOB to enter and exist the garage.

Gæsteparkering

Der er ikke længere ledige pladser til gæster i garagen.

Parking for guests

There are no available parking spaces for guests in the garage.

Parkering – Motorcykel
Det koster 1.500 kr/kvt for motorcykler, til et specifik markeret område i garagen. Der opkræves kvartalsvis forud pr. påbegyndt kvartal.

Parkering – El bil
I første halvår 2023, har ejerforeningen etableret infrastruktur til ladestandere i p-kælderen. Der er trukket kabler til alle p-pladser og dynamisk load balancering, som sikrer fordeling af strøm til p-pladser og samtidigt sikrer at resten af ejendommen har strøm.

Opladning kræver Zaptec Pro lader og løbende abonnement, som dækker drift/service af lader, app, regnskab og tilbagesøgning af afgifter. I 2023 kostede en lader ca 18.000 (købt og installeret) og et månedligt abonnement 75 kr/md. Der er ikke mulighed for ladestandere fra andre leverandører.
Se Zaptec.dk og Monta.com for aktuelle priser.

Elpriserne er Nordpool øst time-til-time-priser plus nogle tillæg (160 øre i 2024) til el-leverandør (f.eks. Ørsted) og ejerforening. 

Bestilling af ladestander sker via vedhæftet formular. (Bemærk oplyst pris er pr. februar 2023):


Røgalarm
De oprindelige røgalarmer som blev installeret i 2008 er forældet. Det er beboernes eget ansvar at vedligeholde/udskifte disse. Røgalarmen og tilhørende underlag findes hos forskellige forhandlere, herunder www.lavprisel.dk. Udskiftningen kan foretages selv, men det anbefales at benytte en elektriker, hvis man er tvivl.
Det kræver lidt let snilde, men ikke mere end at sætte en lampe op. Ledningen til 220V og bundpladen skal skiftes.
Bipper røgalarmen konstant efter skift af batteri, indikerer det at den skal udskiftes. 


Telefoni
Ingen kollektiv aftale. Kontakt selv den leverandør du vil have.


Toilet
Det kan være nødvendigt at fjerne kalk aflejringer fra flydekontakten inden i toilettanken. Det er noget de fleste kan gøre selv på en halv/hel time.

Vejledning:
Der er adgang fra forsiden => du behøver ikke åbne til installationsskakten.
Den hvide kontaktflade tages af ved at trykke ind op top, så er den til at fjerne uden brug af værktøj.
Bagved sidder der en sort ramme og i midten en mindre sort ramme, der virker som lås for de stænger, der bestemmer om det skal være stort eller lille skyl. Den lille ramme kan skubbes op.
Det store sorte ramme skrues af med de 2 skruer i siderne.
Det hvide dæksel inden under indeholder resten af vejledningen.
Der er ikke meget plads, så det kan være en fordel af fjerne den hvide stang i højre side.
Det er den blå flyder kontakt du skal have ud og fjerne kalk på.
Du må ikke anvende kalkfjerner eller lignende inde i cisternen, da silikoneproppen i bunden kan udtørre. Du kan dog hælde eddike på flyder af flere gange over nogle dage. Det anbefales dog af tage hele flydersættet ud og skifte eller ligge det i kalkfjerner.


TV
Bestyrelsen har valgt ikke at påtvinge en kollektiv ordning ned over hovedet på ejerne.
Der ville være en mindre besparelse for de som alligevel ville have valgt YouSee, men ejendommens samlede pris ville være den samme.
Alle ejere kan derfor frit vælge mellem YouSee, bredbånds TV eller stueantenne.
Opsætning af paraboler m.m. er dog ikke tilladt.


Udsugning / ventilation

Hvis du oplever udsugning ikke virker som du forventer, skal du være opmærksom på følgende:
Mindst halvdelen af dørenes/vinduernes ventilationshuller SKAL være åbne (hvis der ikke kommer luft ind i lejligheden kan der ikke suges noget ud).
Test du kan lave inden du fejlmelder: På badeværelset med åben dør sættes et stykke A4 papir foran udsugningsventilen. Hvis papir bliver siddende, er der 98% sandsynlighed for sug virker som det skal. Hvis ikke, kan du kontakte viceværten på mail: post@pvr.as
Husk at oplyse navn og adresse i alle mails til viceværten.

Emhætten i køkkenet suger lidt kraftigere når den “tændes”. Udsugningen i badeværelset er konstant og uafhængig af emhætte udsugningen.
Når emhætten er ‘tændt’ bliver udsugning bedre, hvis du også har en dør på klem.
Vær opmærksom på emhætte udsugningen ikke kan sammenlignes med en villaemhætte med motor, som suger ca. 3 gange så meget.

Hvis spjældet ikke åbner ved tryk, er det emhætten der er defekt. Hårde hvidevarer er ejernes egne og du skal selv foranledige det repareret.

Sug på badeværelse kan forbedres hvis du renser selve røret. Det er nemt at tage ventilen ned. Du skal dreje selve rammen (ikke i midten) en kvart omgang.
Derefter kan du tage det tørret støv ud med hånden. En hel håndfuld er ikke ualmindeligt.


Vandforsyning
Vandet i København har overalt samme hårdhed (ca. 21°dH). Det svarer til hårdt vand. Vi har installeret AM Tech vandbehandling, så du skal reducere dit sæbeforbrug med 30%. Opvaskemaskinens indstilling af afspændingsmiddel skal skrues helt ned.

Vandtilførsel og Fugtalarm (Årlig kontrol)

Water and humidity alarm (Anual check)

For at forhindre leakager og sikre korrekt vand tilførelse / varme, skal du følge disse procedurer:

Du skal regelmæssigt “motionere” håndtagene (åbne og lukke en gang om året) for at identificere/forebygge problemer. 

Fugtalarmen er bundet til et stykke reb og skal ligge i bunden af skaktrummet. Den bipper, hvis der er fugt. Den bruger et 9V E-block batteri – vi foreslår at bruge et Lithium batteri, så det holder omkring 5 år. Normal (alkaline) 9V batteri holder typisk kun 1 år. 

Se PDF nedenfor:

To prevent leaks and ensure water is flowing / heating correctly, please follow these procedures:

You need to regularly “massage” the handles (open and close once a year) to identify/prevent issues. 

The humidity alarm is tied to a piece of rope and needs to lie at the bottom of the shaft space. It beeps if there is humidity. It uses a 9V e-block battery – we suggest using a Lithium battery, so it lasts about 5 years. Normal (alkaline) 9V battery will typically only last 1 year. 

See PDF below:

Vand – afløb delvis stoppet
Hvis du har problemer med vandet løber langsomt ud af køkkenvask eller lignende, så kan det skyldes aflejringer, som dannes over tid.
Ejerforeningen har en højkvalitets split, som beboerne kan låne.
Den føres ind i afløbet efter vandlåsen med håndkraft eller skruemaskine. Vejledning følger med.
Du kan også tilkalde en VVS-er for egen regning. 2.500 kroner betalte en beboer for det i 2016

Varmt vand (ikke varmt nok eller ikke tryk nok)
Ind i mellem skal kugleventilerne i installationsskakten “motioneres” => du skal åbne/lukke nogle gange på de 2 røde og den blå. Det er typisk i rummet bag toilettet, hvor installationerne er samlet.

Hvis du har varmt vand i køkken, men ikke bad, så er det blandingsbatteriet den er gal med.
Der er en børnesikring/filter inde i blandingsbatteriet:
Husk at lukke for vandet først.
Det håndtag du drejer på for at tænde for vandet afmonteres. Du skal bruge en lille skruetrækker samt en umbraco nøgle str. 3.
Herefter skal du blot fjerne den hvide plastik sikring.

Ind i mellem skal termostaten inden i afkalkes – har du gjort det?
Hvis ikke det hjælper, så skal du nok have skiftet blandingsbatteriet. Det er relativt nemt at gøre selv, men hvis ikke kan du tage fat i ejendommens VVS-er. (Udbedringer inde i lejligheden er dog for din egen regning – Kontaktdetaljer står under nød numre)

Varme: Radiator kan ikke blive varm nok
Ejendommens varmeanlæg starter automatisk, når udetemperaturen er under 17 grader.

Der kan være opstået blokeringer i ventilerne. I lange perioder, hvor radiatoren ikke anvendes, f.eks. fra forår til efterår, kan der sætte sig aflejringer fra vandet på ventilstiften, hvorfor den sætter sig fast.

For at løse problemet er det nødvendigt at skille termostat og ventil ad. Når termostaten er fjernet fra ventilen, presses stiften, der stikker frem fra ventilen, forsigtigt ned (ryk aldrig i stiften!). Stiften skal kunne skubbes 2-3 mm, ellers sidder den fast. For at løsne stiften kan du skiftevis banke ventilen forsigtigt på siden og skubbe stiften forsigtigt ned, indtil den igen bevæger sig frit. Når stiften er løsnet, påmonteres termostaten igen.

En anden mulighed for selvhjælp er at “motionere” kugle-ventilen, der findes i din installationsskakt i badeværelset.

Der kan være luft i radiator systemet, specielt hvis du bor på 6. sal. Vi har godt nok automatisk udluftere, men det kan være en ide, at lufte alle radiatorerne, til der kommer lidt vand ud.

Hvis ovennævnte ikke løser problemet – Kan du kontakte vores vvs installatør (nummer står under nødnumre). Du betaler selv, hvis fejlen er inde i din bolig. Ejerforeningen betaler som udgangspunkt, hvis fejlen er i de fælles anlæg og arbejdet er udført i dagtimer på hverdage.


Vinduer
Bemærk at vinduerne kan revne, hvis du stiller f.eks. en madras, hynder eller puder op ad vinduet. Glasset vil ikke kunne komme af med varmen og temperaturforskellen mellem det inderste og yderste lag glas, vil få det til at revne.

Hvordan kontakter jeg bestyrelsen or vicevært? (How do I contact the board or janitor?):
Se nedenfor, hvordan du bedst kontakter bestyrelsen og vicevært. (See below, how to best get in contact with the owners board and janitor)

Før du skriver. Har du sest om svaret findes her: (Before you write. Did you check if the answer is here:)
Praktiske / Practical information / Ny beboer / New Resident

Vicevært / Rengøring (Janitor / Cleaning)
Kontakt P. Vesterholm: post@pvr.as i nedenstående tilfælde. Husk at oplyse navn og adresse i alle mails til viceværten.
(Contact janitor: post@pvr.as in the following cases. Remember to state name and adress in all e-mails.)

* Fejlmelding af elevator (Problems with the elevators)
* Blokerede skraldeskakt. (Trash chutes blocked)
* Manglende lys i opgange/fællesområde. (Missing lights in entrance and common areas)
* Skiftning af navne på dørtelefon/postkasse/hoveddør. (Changing names on doors & mailboxes)
* Fejlmelding af bygningens øvrige fællesinstallationer/udearealer. (Errors with buildings technical installations)

Fælleshus (Common House):
Leje / Rental: Leje af Fælleshus / Common House
Andre spørgsmål (other questions): beboerhus@frederikskaj.dk

Udearealer (Outdoor areas):
Henvendelser om udearealer (inquiries about outdoor areas): udearealer@frederikskaj.dk

P-laug / (Parking Guild):
Spørgsmål om parkeringspladser og ladestandere. (inquiries about parking spaces and EV-chargers): plaug@frederikskaj.dk

Website & Kajakbooking:
Spørgsmål om hjemmeside og kajakbooking (questions about website and kajak booking): website@frederikskaj.dk

Andet (Other):
Andre spørgsmål (other inquiries): bestyrelsen@frederikskaj.dk