Påmindelse – tjek installationsskakt // Reminder – check your systemshaft

Kære beboere
Vi har et par lejligheder, der ikke har kunne få varme i deres radiatorer. Efter undersøgelse har vi opdaget, at der er en eller flere lækager i vores vandsystem (til radiatorsystem). Vi får udført en komplet systemtest, når radiatorvarmen er slukket for sæsonen (forventet tidspunkt ~1 måned)

For at være proaktiv er denne email en påmindelse til alle om at tjekke deres installationsskakt og sørge for:

  1. Der ikke er et læk
  2. Fugtalarmen fungere

Dette tjek er ikke noget nyt – det har altid været lejlighedsejernes ansvar at tage sig af den lokale del af vandsystem.

  • Angående #1: Du skal regelmæssigt “motionere” håndtagene (åbne og lukke en gang om året) for at identificere/forebygge problemer. 
    Se PDF med beskrivelse her: Praktiske / Practical information
  • Angående #2: Fugtalarmen er bundet til et stykke reb og skal ligge i bunden af skaktrummet. Den bipper, hvis der er fugt. Den bruger et 9V E-block batteri – vi foreslår at bruge et Lithium batteri, så det holder omkring 5 år. Normal (alkaline) 9V batteri holder typisk kun 1 år. 
    Se PDF med beskrivelse her: Praktiske / Practical information

Hvis du åbner din skakt og ser vand dryppe, eller hører din fugtalarm bippe, bedes du kontakte en VVS (vi har god erfaring med København Vandservice) og sørge for, at de løser dit problem. Giv også foreningens Bestyrelse besked, så vi er opmærksomme.

Find flere oplysninger på hjemmesiden: https://frederikskaj.dk/praktiske-oplysninger/

Tak for at I tager jer tid til at tjekke.

—————————————————–

Dear residents,

We have had a few apartments that were experiencing no heat in their radiators. Upon investigation, we have discovered that there are one or more leaks in our system. We will conduct a full system test once the radiator heating is turned off for the season (expected timing ~1 month)

To be proactive, this email is a reminder to all to check their installation shaft, and make sure:

  1. You have no leaks
  2. You have a functioning humidity alarm

This check is nothing new – it has always been the responsibility of the apartment owners to take care of the local part of their water system.

  • Regarding #1: You need to regularly “massage” the handles (open and close once a year) to identify/prevent issues. 
    See PDF with description here: Praktiske / Practical information
  • Regarding #2: The humidity alarm is tied to a piece of rope and needs to lie at the bottom of the shaft space. It beeps if there is humidity. It uses a 9V e-block battery – we suggest using a Lithium battery, so it lasts about 5 years. Normal (alkaline) 9V battery will typically only last 1 year. 
    See PDF with description here: Praktiske / Practical information

If you open up your shaft and see water dripping, or hear your humidity alarm beeping, please contact a VVS (we have good experience with København Vandservice) and arrange for them to fix your issue. Also notify the Association Board, so we are aware.

Thank you for taking the time to check.

Med Venlig Hilsen
Christian (Formand)